godlo polski.svg „JAKIE WYCHOWANIE MŁODZIEŻY, TAKI LOS PAŃSTWA” - Isokrates

Nad brzegami szemrzącego strumienia

Edward Polański   Nad brzegami szemrzącego strumienia. (Żaba 2002)

Na pół ukryte źródełko bystrej rzeczułki z cicha bulgotało wpośród jasnozielonych, dziko rosnących kępek szałwii i macierzanki. Nieopodal kwitły krzewy czerwono-białych róż oraz bukszpanu. Ze wzgórka spływała woda. żłobiąc swoje koryto w piaskowoszarym żwirze. Nurkowały chyże żółwiki i uwijały się podłużne węgorze, a drapieżny szczupak czyhał na stadko żyjątek podobnych do chełbi albo też stułbi. Fruwające nad rzeczką jaskółki i ważki raz po raz skrzydełkami muskały fale. Pomiędzy pożółkłymi nurzańcami, blisko półspróchniałej łódki, swoje żeremie wybudował nieduży bóbr. Był on nie lada mistrzem w budowaniu zapór z jarzębiny, toteż - głównie za sprawą tegoż zwierzaka - spływająca obok czółna struga tu i ówdzie tworzyła niby-kałuże, które szczególnie upodobały sobie przeróżne gatunki żab Słychać było harmonijny rechot. To on na pewno natchnął naszego wieszcza do ukucia na wpół żartobliwego powiedzenia: "Żadne żaby nie grają tak pięknie jak polskie".
W owych mmijeziorkach pod kożuchem rzęsy przemykały ziemno-wodne, czupurne piżmaki, szukające świeżego żeru. Wynurzywszy się na moment, spoglądały na różnobarwne jaszczurki, które wygrzewały się na przybrzeżnych kamykach. Spłoszone nieopatrznym szelestem chybko czmychały w gąszcz jeżyn, gdzie również schowały się krótkonogie przepiórki i chwacki jerzyk. Ta wrzaskliwa ptasia hałastra zwykła wspólnie polować na chrabąszcze i żuki, buszujące wśród chabrów, perzu i pszenicy. Z hałaśliwym krzykiem przyłączył się do nich żarłoczny kszyk.
Na okalających strużkę podgórskich łąkach hasały hoże samy i hycały szaraki, które na widok myśliwego z chartem na smyczy gotowe były dać susa w nieprzebyte chaszcze. Co prawda nie zdarzało się to im nazbyt często, gdyż ów niemalże nieskażony cywilizacją strumyk przepływał przez trudno dostępne tereny polskich Bieszczad.

"Strumieńska Żaba 2002"

LOGO GIMNAZJUM internet

DSC 7858 

Pilotaż programowania

Chętnie czytam książki

dowcipne, śmieszne, zabawne; - 13.4%
dramatyczne, dynamiczne, ekscytujące; - 5%
refleksyjne, smutne, nostalgiczne; - 1.7%
romantyczne, miłosne, melodramatyczne; - 14.3%
dokumentalne, biograficzne, faktograficzne; - 5.9%
podróżnicze, reporterskie, włóczęgowskie; - 6.7%
obyczajowe, społeczne, młodzieżowe; - 10.1%
poetyckie, liryczne, sentymentalne; - 0%
fantastyczne, irracjonalne, baśniowe; - 17.6%
przerażające, złowieszcze, makabryczne; - 2.5%
sensacyjne, detektywistyczne, kryminalne. - 21%

Wszystkich głosów: 119
Głosowanie w tej sondzie zostało zakończone on: październik 22, 2016

Kliknij obrazek aby zobaczyć folder

folderB chór_canzonetta1
folderB chór_canzonetta2

zaswiadczenie - DBI 2016-page-001

 szkola bez_przemocy_2011

mlodzi glosuja

 

 bezpieczna szkola 001

 

certyfikat przyjazni srodowisku

 

certyfikat-zachowania zdrowotne