godlo polski.svg „JAKIE WYCHOWANIE MŁODZIEŻY, TAKI LOS PAŃSTWA” - Isokrates

Wspomnienia z Warszawy

WARSZAWA
polsko-czeska wycieczka edukacyjna
w ramach "Podróży przez historię"

Na początku października 2009 r. gimnazjaliści biorący udział w polsko-czeskim projekcie „Podróż przez historię” wyruszyli na trzydniową wyprawę do  Warszawy.

 Podczas wycieczki młodzież miała możliwość zwiedzania miejsc związanych z historią II wojny światowej oraz historią zagłady Żydów warszawskich. Swoją podróż uczniowie rozpoczęli  od zwiedzania Muzeum Powstania Warszawskiego, gdzie przy wykorzystaniu nowoczesnych technik multimedialnych bliżej poznawali historię bohaterskiej walki żołnierzy Armii Krajowej, ludności cywilnej Warszawy, a także  metody eksterminacji  na ziemiach polskich prowadzonych przez III Rzeszę. Uzupełnieniem wizyty w Muzeum Powstania był Cmentarz na Powązkach, gdzie pochowani zostali bohaterowie tamtych tragicznych dni. Podczas wycieczki gimnazjaliści uczestniczyli  w zajęciach  warsztatowych prowadzonych przez Instytut Żydowski. Zajęcia wprowadziły młodzież w zagadnienie związane z izolacją i koncentracją Żydów w gettcie warszawskim. Ta trudna tematyka została wzbogacona wstrząsającym filmem, w którym zobaczyć można było, czym tak naprawdę było getto, gdzie głód, ciężka praca fizyczna, straszliwa ciasnota połączone były z silnym osamotnieniem człowieka otoczonego wszechogarniającą śmiercią.

Młodzież przemierzała  granice byłego getta i miała możliwość zadumy również pod Pomnikiem Bohaterów Getta. Pomnik odsłonięto 19 kwietnia 1948 roku w piątą rocznicę wybuchu powstania w gettcie warszawskim. Od strony zachodniej widać spiżową rzeźbę mężczyzn, kobiet i dzieci, zatytułowaną „Walka”. Symbolizuje ona bohaterski zryw powstańców. Postacie trzymają w dłoniach butelki z benzyną, pistolety i granaty. Kamienna płaskorzeźba od strony wschodniej ukazuje cierpienia i męczeństwo kobiet, niewinnych dzieci i starców. Nosi ona tytuł „Pochód na zagładę”.

W podróży przez miejsca upamiętniające  historię II wojny światowej młodzież dotarła do Domu Sierot  Korczaka (Korczakianum). Janusz Korczak (Henryk Goldszmit) lekarz, pedagog, prekursor działań na rzecz praw dziecka i całkowitego równouprawnienia dziecka. W czasie wojny umieszczony w gettcie warszawskim. Odmówił wyjścia z getta, nie opuścił swoich podopiecznych, choć miał taką możliwość. Zginął wraz ze swoimi wychowankami w komorze gazowej obozu zagłady w Treblince. Świadomie pozostał ze swoimi dziećmi do końca, a jego śmierć dziś ma rangę symbolu. Podróż ta pozostawiła w uczniach głębokie emocje i trwale zapisała się w pamięci.

Młodzież w tej trudnej podróży śladami II wojny światowej mogła zobaczyć także Pomnik Poległych na Wschodzie, Grób Nieznanego Żołnierza, Pomnik Małego Powstańca, więzienie w alei Szucha i Pawiak, gdzie torturowano i katowano więźniów. Jedną z więźniarek na Pawiaku była Irena Sendlerowa, która uratowała 2500 dzieci żydowskich, za co została uhonorowana w 1965 roku przez izraelski Instytut Yad Vashem medalem i dyplomem Sprawiedliwej Wśród Narodów Świata. Irena Sendlerowa to bohaterka, która doskonale wpisuje się w słowa: „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat”.

Warszawa to miasto szczególne, gdzie jest wiele miejsc upamiętniających historię II wojny światowej. Tu, w tym mieście żyło i walczyło wielu. Podczas wycieczki młodzież usłyszała od przewodnika m.in. o Stefanie Starzyńskim -prezydencie Warszawy, który podtrzymywał ducha oporu ludności żarliwymi przemówieniami radiowymi. Jedno z nich brzmiało „Chciałem, by Warszawa była wielka... I dziś widzę ją wielką”. Przedstawiono uczestnikom wycieczki również sylwetki: cichociemnej Elżbiety Zawackiej ”Zo”, poety Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Aleksandra Kamińskiego, Marka Edelmana, Tadeusza Gajcego, czy Władysława Bartoszewskiego.

Te trzy dni „Podróży przez historię” po Warszawie zapewne utkwią w pamięci jej uczestników na długo, pozostawiając wrażenia i emocje, które  mogą stać  się motorem  do pogłębiania swojej wiedzy.

kc,kz

 

 

LOGO GIMNAZJUM internet

DSC 7858 

Pilotaż programowania

Chętnie czytam książki

dowcipne, śmieszne, zabawne; - 13.4%
dramatyczne, dynamiczne, ekscytujące; - 5%
refleksyjne, smutne, nostalgiczne; - 1.7%
romantyczne, miłosne, melodramatyczne; - 14.3%
dokumentalne, biograficzne, faktograficzne; - 5.9%
podróżnicze, reporterskie, włóczęgowskie; - 6.7%
obyczajowe, społeczne, młodzieżowe; - 10.1%
poetyckie, liryczne, sentymentalne; - 0%
fantastyczne, irracjonalne, baśniowe; - 17.6%
przerażające, złowieszcze, makabryczne; - 2.5%
sensacyjne, detektywistyczne, kryminalne. - 21%

Wszystkich głosów: 119
Głosowanie w tej sondzie zostało zakończone on: październik 22, 2016

Kliknij obrazek aby zobaczyć folder

folderB chór_canzonetta1
folderB chór_canzonetta2

zaswiadczenie - DBI 2016-page-001

 szkola bez_przemocy_2011

mlodzi glosuja

 

 bezpieczna szkola 001

 

certyfikat przyjazni srodowisku

 

certyfikat-zachowania zdrowotne